Back-up van administratie verplicht?
Bent u als ondernemer verplicht om back-ups van uw administratie te maken, of is het gewoon verstandig?
De Belastingdienst stelt bij een ex-firmant van een VOF een boekenonderzoek in. De administratie vertoont forse gebreken. Daarom legt de Belastingdienst een zogenaamde informatiebeschikking op. Daarin wordt vastgesteld welke onderdelen van de administratie niet aan de wettelijke eisen voldoen. De ex-firmant gaat tegen de beschikking in beroep bij de rechter.
In de informatiebeschikking heeft de Belastingdienst vastgesteld dat er meerdere gebreken in de administratie zijn geconstateerd. Eén daarvan betreft de vaststelling dat er geen back-ups zijn gemaakt.
De rechter oordeelt dat het wel of niet maken van een back-up van de administratie op zichzelf bezien niet kan leiden tot een schending van de administratieplicht. Op de zitting erkent de Belastingdienst dat ook. Gezien de overige geconstateerde gebreken in de administratie kan dit de ex—firmant echter niet baten.
Let op: U kunt dus zonder back-up van uw administratie prima aan uw administratieve verplichtingen voldoen. Maar mocht uw computer crashen, waardoor uw administratie niet meer kan worden gereconstrueerd, komt dat wel voor uw risico. Zorg daarom altijd voor een goede back-up.
Meer nieuws
Algemeen
Bijtellingspercentages auto 2025
In 2025 zien we acht bijtellingspercentages voor de auto van de zaak. Hoe zit dat?
Lees meerAlgemeen
Kabinet zet wetsvoorstel werkelijk rendement box 3 door
Het kabinet drukt het wetsvoorstel box 3 ondanks kritiek Raad van State door. Hoezo?
Lees meerAlgemeen
Geen bron van inkomen bij geringe winst?
Ondankts enkele licht positieve jaarwinsten stelt de Belastingdienst dat een zelfstandig musicus geen bron van inkomen heeft.
Lees meer