Back-up van administratie verplicht?
Bent u als ondernemer verplicht om back-ups van uw administratie te maken, of is het gewoon verstandig?
De Belastingdienst stelt bij een ex-firmant van een VOF een boekenonderzoek in. De administratie vertoont forse gebreken. Daarom legt de Belastingdienst een zogenaamde informatiebeschikking op. Daarin wordt vastgesteld welke onderdelen van de administratie niet aan de wettelijke eisen voldoen. De ex-firmant gaat tegen de beschikking in beroep bij de rechter.
In de informatiebeschikking heeft de Belastingdienst vastgesteld dat er meerdere gebreken in de administratie zijn geconstateerd. Eén daarvan betreft de vaststelling dat er geen back-ups zijn gemaakt.
De rechter oordeelt dat het wel of niet maken van een back-up van de administratie op zichzelf bezien niet kan leiden tot een schending van de administratieplicht. Op de zitting erkent de Belastingdienst dat ook. Gezien de overige geconstateerde gebreken in de administratie kan dit de ex—firmant echter niet baten.
Let op: U kunt dus zonder back-up van uw administratie prima aan uw administratieve verplichtingen voldoen. Maar mocht uw computer crashen, waardoor uw administratie niet meer kan worden gereconstrueerd, komt dat wel voor uw risico. Zorg daarom altijd voor een goede back-up.
Meer nieuws
Algemeen
Bron van inkomen ondanks negatieve resultaten
Betekent een slecht jaar voor een zelfstandige dat geen sprake meer is van een bron van inkomen zodat kostenaftrek vervalt?
Lees meerAlgemeen
Outplacementkosten onbelast vergoeden
De kosten van outplacement kunt u als werkgever onbelast vergoeden. Wat zijn de spelregels?
Lees meerAlgemeen
Bedrijfsopvolgingsregeling en uitbreiding belang
Geldt de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) ook voor een pas uitgebreid belang in de dochter-BV?
Lees meer